ARKISTO

Orimattilan reserviläiset ry on rekisteröity 11.9.1956.

Kertomus 25:n ensimmäisen vuoden ajalta

Vuoden 1956 tammikuussa kokoontui Orimattilassa muutamia reservialiupseeriaatteen innostamia henkilöitä yhteiseen palaveriin tarkoituksenaan perustaa yhdistys, joka ylläpitäisi ja edistäisi vapaaehtoista maanpuolustustyötä ja reserviläisurheilua.
Orimattilan reservialiupseerien perustamispäätös ja syntysanat lausuttiin tässä kokouksessa, jossa myymälänhoitaja vääpeli Holger Lindfors selosti perustettavan yhdistyksen tulevia toimintamuotoja ja tarkoitusta. Yhdistyksen virallinen toiminta alkoi saman vuoden syyskuun 11 päivänä, jolloin yhdistys ilmoitettiin yhdistysrekisteriin.
Sisäasiainministeriöstä päätöstä yhdistyksen perustamiselle hakemuksen allekirjoittajina olivat Holger Lindforsin lisäksi lankavarastonhoitaja Kalervo Petäjä ja toimitussihteeri Erkki Ainola. Lupa tuli vasta 30. päivä tammikuuta 1957 ehdolla, että yhdistys ilmoitetaan yhdistyslaissa säädetyssä järjestyksessä merkittäväksi yhdistysrekisteriin. No, yhdistys oli jo tuolloin ilmoitettu yhdistysrekisteriin.

Vääpeli Lindfors kuului yhdistyksen perustamisesta lähtien yhdistyksen johtokuntaan, ollen  yhdistyksessä se henkilö jolta ammennettiin tietoja alkutaipaleella. Perustavassa kokouksessa valittiin johtokuntaan lisäksi Reino Arminen, Johannes Reimi, Aarne Taimiaho ja Kalervo Petäjä, joka oli yhdistyksen ensimmäinen puheenjohtaja peräti 11 vuoden ajan. Petäjän jälkeen puheenjohtajana toimi nimismies Jorma Santala usean vuoden ajan, seuraavaksi Yrjö Kemppinen (1973).

Vuosi 1956 oli nuoren yhdistyksen toiminnassa kuljettavan uoman etsimistä, jolloin esiintyi epätietoisuutta harrastus- ja toimintamuodoista. Tässä vaiheessa yhdistys sai arvokasta apua myöskin Orimattilan reserviupseereilta, jotka asiantuntijoina osasivat antaa hyviä neuvoja ja opastusta toiminnan kehittämisessä.

Toiminnan toinen vuosi alkoikin etukäteen laaditun toimintasuunnitelman puitteissa. Samana vuonna yhdistys järjesti jo ensimmäisen juhlansa arvokkain ohjelmin. Yhteistyö reserviupseerien kanssa oli kyseisenä vuonna entistäkin tiiviimpää. Yhdistykset järjestivät yhdessä monta esitelmätilaisuutta ja kilpailua. Kesällä -57 alkoi ampumaurheilu yhtenä harrastusmuotona saada yhdistyksessä yhä enemmän jalansijaa, varsinkin, kun tuli hankittua ampumarata yhdessä upseerien kanssa. Kun rata-alue oli hankittu ja kauppasumma maksettu sekä kauppakirja allekirjoitettu 6. päivä helmikuuta 1964, alkoi rakennustyöt myös samana keväänä ampumapaikoista ja taulutelineistä. Kukaan ei olisi uskonut, että 1970 -luvulla siinä paikassa olisi satojen talkootuntien ja uhrauksien tulos, pitäjäpuitteissa Etelä-Suomen paras pistoolirata, niin tekniikan kuin suojaisen paikan puolesta. Talkootyön onnistumiseksi yhdistys sai kiitettävää tukea ja apua Orimattilan liikelaitoksilta ja pankeilta. Mitä olisivat talkoot ilman naisten tarjoamaa soppalautasta voileipineen ja virvokkeineen, jotka luovat oikean talkoohengen työ lomassa.

Ampumaurheilu on kasvattanut monia ampujia aina liittotasolle asti, alikersantti Paavo Palokankaan ollessa loistavin tähti, voittaen 1976 Suomen mestaruuden pienois- ja vapaapistoolilla liiton kilpailuissa Hämeenlinnassa.

Yhdistyksen ampumatoiminnasta voidaan mainita seuraavat jokavuotiset: ilma-asekilpailut, maastoammunta, kenttä- ja pienoiskivääriammunnat, iso- ja pienoispistooliammunnat, vapaa- ja vakiopistoolikilpailut sekä ampumahiihto, ns. 5 poppoon kilpailu ja Lahti-Orimattila cup-ammunta, josta kilpailulajista on yhdistykselle seuloontunut 15 valioampujaa. Jokakesäisen ampumakauden päätti yhdistysten välinen pistooliammunta ja perinteiseksi tullut makkaranpaisto. Ampumarata ja sen ympärillä tapahtuva toiminta moninen kilpailuineen loi harrastajilleen sitä mitä maanpuolustajalta sotilasarvoon katsomatta vaaditaan. Lisäksi toimintaan on kuulunut suunnistus, sotilaskolmiottelut, maastokilpailut ja erilaiset herrasmieskilpailut, autopartiokilpailut ja esitelmätilaisuudet. Osallistuminen miesten piiriin, hengellisiin iltoihin, itsenäisyysjuhliin sekä sankarivainajien  muistotilaisuuksiin. Paljon jäi vielä mainitsematta toimintamuotoja joita yhdistys on ensimmäisen 20 -vuoden aikana harrastanut, mutta tässä olivat ehkä ne tärkeimmät.

Yhdistyksen täyttäessä 10 -vuotta 11.9.1966, järjestettiin mieliinpainuva ja ohjelmaltaan erittäin arvokas vuosijuhla, jossa yhdistys sai oman lippunsa naulauksin. Ensimmäisen naulan lippuun löi sotilasläänin komentaja kenr.ltn P.Ilmola, sitten seuraavat 19 henkilöä ja lopuksi 21.n naulan yhdistyksen puheenjohtaja Kalervo Petäjä. Samassa tilaisuudessa lippu vihittiin käyttöön. Lipun on suunnitellut taiteilija Pirkko Pätynen siltä pohjalta kuin sen olivat yhdistyksen veteraanit alustavasti hahmotelleet. Tämän kauniin lipun olemme me nuoremman polven aliupseerit saaneet perinnöksi vanhemmilta veljiltämme viitteeksi, että osaisimme oikein toimia Isänmaamme parhaaksi.

Orimattilan Reservialiupseerit ry on myös ollut mukana hankkimassa ja toteuttamassa Ajan Railo -patsasta, joka nyt ylväänä seisoo Jymylinnan rinteen eteläpäädyssä. Patsas on paljastettu 1972

4.2.2010

Heikki Pajuvesa