25.5.2022

Yhdistyksen perinnepäivä

Yhdistyksemme perinnepäivänä 25.5. koristeltiin ritari Toivo Ovaskan hauta sinivalkoisin kukkasin.

Ritarin omaisia tilaisuudessa edusti Teemu Ovaska ja Orimattilan reserviläisistä tilaisuuteen osallistuvat Arto Tapiomaa ja Jari Hamberg.

Perinnepäivän ohjelmassa luetaan lyhyt kertomus tai otteet erilaisista tilaisuuden henkeen liittyvistä kirjajulkaisuista.
Tällä kertaa kirjaotteeksi valikoitui Itsenäisyytemme Kunniaksi / Suomalaiset Vapauttaan Puolustamassa -kirja.
Arto Tapiomaa luki otteita mm. seuraavasti:
”Puna-armeija hyökkäsi varoittamatta…” ”armeijan ylitettyä itärajan rajaseutujen asukkaat jäivät sodan jalkoihin..”
Selkäpiitä kylmäsi kuunnellessa kuinka ajankohtaisilta lauseet kuulostivat.
Sotiemme veteraaneja on kiittäminen siitä, että tämä kirja on ollut mahdollista koota ja julkaistu osana 100-vuotiaan itsenäisen Suomen juhlavuotta 2017.
Kirja kertoo Suomen itsenäisyyden ajan vaiheista, joissa suomalaiset ovat puolustaneet maamme itsenäisyyttä ja vapauttaan niin sota- kuin kotirintamallakin. Kirjan runkona on yli 600 aiheesta kertovaa ainutkertaista valokuvaa, joita täydentää elävä teksti. Kirjan kirjoittaja on tietokirjailija Jouni Kallioniemi.
Kannattaa tutustua kirjaan.