27.4.2021

Kansallinen veteraanipäivä 27.4.2021

Kansallista veteraanipäivää juhlistettiin tiistaina 27.4.2021 Orimattilassa ilman yleisötapahtumia. Kunnianosoitukset ja seppelten laskut sankarihaudoille tapahtuvat Orimattilan Reserviläiset ry:n toimesta Orimattilan keskustassa ja Kuivannolla. Sinibaretit laskivat seppeleen Artjärvellä. Voimassa olevien kokoontumisrajoitusten takia tapahtumaa ei järjestetty yleisötapahtumana. Orimattilan kirkko oli auki yksittäisiä pistäytyjiä varten kansallisena veteraanipäivänä klo 13-14 ja 17-18.

Tampereen kaupunki toteutti yhteistyössä Yleisradion kanssa Tampere-talolla taltioidun veteraanipäivän pääjuhlan juhlalähetyksen, jonka Yle TV1 lähetti suorana 27.4. klo 15-16. Lähetys on katsottavissa jälkikäteen myös Yle Areenasta. Tampereen pääjuhlan teemana on Ihmisten välillä hyvä tahto – Välvilja mellan människor. Teema kunnioittaa veteraanipäivän rauhanomaista luonnetta ja nostaa esiin veteraaneilta perintönä saatua puolustettua itsenäisyyttä.

Vaikka vallitseva koronavirustilanne nykyisellään estää veteraanipäivän laajamittaisen juhlistamisen, haluttiin päivän tapahtumilla osoittaa kunnioitusta viime sotiemme veteraaneille, sotien sukupolvelle ja heidän läheisilleen. Päivän keskeisenä tavoitteena on veteraanien perinnön siirtäminen seuraaville sukupolville.